Współczynnik konwersji ma bardzo duże znaczenie w marketingu. Co to właściwie jest? Za co odpowiada i dlaczego warto na niego zwracać uwagę, jeżeli chcesz osiągać dobre wyniki w działaniach internetowych?
Konwersja w analityce
Konwersja – definicja słownikowa wskazuje, że jest to zmiana postaci rzeczy, przekształcenie, transformacja.
Przeczytaj również
W marketingu konwersja – co to znaczy? Termin odnosi się do oczekiwanych działań wykonywanych przez odbiorcę, czyli potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową w internecie oraz wszelkie działania SEO.
Bardzo ważne jest, gdy klient na stronie konwertuje. Co to znaczy? Wykonuje dla nas bardzo ważne działania przynoszące zysk lub postanawia pozostawić po sobie jakiś ślad. Może to być dokonanie zakupu lub wypełnienie formularza rejestracyjnego.
Wskaźnik konwersji – jak liczyć?
Wskaźnik konwersji pokazuję liczbę konwersji w przeliczeniu na liczbę wszystkich odwiedzin strony internetowej. Można w ten sposób sprawdzić efektywność wprowadzonych na niej działań. Pomocny do przeprowadzenia wyliczeń jest następujący wzór:
WSKAŹNIK KONWERSJI = ILOŚĆ KONWERSJI / ILOŚĆ UŻYTKOWNIKÓW x 100%
Wyjaśniając, jeżeli wskaźnik konwersji wynosi 1,4% przy średniej liczbę odwiedzających stronę w ciągu miesiąca na poziomie 15 000 osób, to oznacza, że 1,4% odwiedzających zrealizowało cele konwersji. Te osoby zdecydowały się na zakup lub skorzystanie z usług, wypełniły znajdujący się na stronie formularz rejestracyjny lub wysłały zapytanie, zapisały się do newslettera lub założyły konto na stronie.
Dlaczego ustalenie celów konwersji ma tak duże znaczenie?
Każdy właściciel strony internetowej powinien szczegółowo określić cele konwersji i dążyć do ich osiągnięcia. Pomoże to mierzyć skuteczność działań marketingowych oraz wyznaczać obszary, które muszą ulec poprawie, aby rozwijać działalność. Pomiary należy wykonywać regularnie, korzystając z powyższego wzoru.
Jeżeli Twoim celem jest wypromowanie e-booka, ale nie śledzisz ilości pobrań plików przez użytkowników, skąd możesz wiedzieć, jaką popularnością cieszy się i czy trafia do szerokiego grona odbiorców.
Możesz ustalić różne cele odnoszące się do konwersji. Dla sklepu internetowego będzie to finalizacja zakupu oferowanych produktów. Dla firmy prowadzącej działalność w internecie, jak i stacjonarnie, bardzo ważne jest nawiązanie kontaktu z klientem przez e-mail lub telefonicznie, w celu przekonania go do skorzystania z usługi lub zakupu produktu.
Wiele stron za ważny cel konwersji uznaje długość czasu spędzonego przez użytkownika na platformie. Jest to główne założenie portali internetowych, które prezentują wiadomości oraz materiały rozrywkowe. Im dłużej użytkownik znajduje się na stronie, tym więcej działań wykonuje, a to przekłada się na większe zyski z reklam.
Celem każdorazowo jest eliminacja tzw. pustego ruchu, czyli nieprzynoszącego żadnego zysku. Odnosi się to do użytkowników, którzy nic nie kupują, nie chcą nawiązać kontaktu oraz nie pozostają na stronie dostatecznie długo. Najczęściej znaleźli się oni na Twojej stronie przez przypadek klikając w niedostosowaną do ich potrzeb kampanię reklamową.
Konwersja w sklepach internetowych
Konwersję należy traktować jako sposób na podwyższenie zarobku. Tym właśnie jest dla właścicieli stron internetowych oraz sklepów internetowych, których celem jest sprzedaż jak największej ilości produktów oraz usług.
Strony internetowe są również zakładane przez specjalistów chcących podzielić się wiedzą i doświadczeniem, często należą także do firm zajmujących się pośrednictwem. Także standardowe witryny oferujące treści, grafiki i multimedia chcą mieć jak największą liczbę odbiorców, aby uzyskać większe zyski z reklamy.
Niezależnie od ustalonych celów, za każdym razem właściciel strony www liczy na działania ze strony klienta. Konwertować w sklepie internetowym oznacza kupować produkty, natomiast na stronach oferujących określone usługi, wyrażać chęć na skorzystanie z nich.
Portale oferujące dostęp do treści chcą uzyskać jak najwięcej zapytań i subskrypcji do newsletteru, co jest równoznaczne z uzyskaniem stałych odbiorców. Każdy na pytanie, czym jest konwersja w jego biznesie może odpowiedzieć nieco inaczej, ale zawsze ważne są działania klientów.
Dlaczego zaliczasz spadek konwersji?
Wiesz już, co to znaczy konwertować. Musisz jednak wiedzieć, że niektóre Twoje działania mogą wpływać na spadek współczynnika. Trzeba się ich wystrzegać, aby nie zaprzepaścić wcześniej wypracowanych efektów:
- Nie masz poprawnie określonej grupy docelowej – prowadzone działania reklamowe muszą być ukierunkowane i skierowane do konkretnego odbiorcy, który faktycznie jest skłonny do zakupu produktu. Jeżeli ustalisz niewłaściwych odbiorców, nie uda Ci się dobrać języka, który może przekonać ich do skorzystania z oferty. Przekaz skierowany do odpowiedniej grupy odbiorców od razu spowoduje wzrost konwersji.
- Twoja strona ma słabe filtrowanie i sortowanie – użytkownik zaglądając na Twoją stronę chce szybko odnaleźć konkretne produkty i usługi, bez tracenia czasu na przedzieranie się przez wiele podstron i lawinę treści. Jeżeli poczuje się przytłoczony, od razu rezygnuje z dalszych poszukiwań. Zadbaj, aby klient mógł skorzystać z wygodnego filtrowania i sortowania, a wskaźnik konwersji wzrośnie.
- Niedostosowanie oferty do mobilnych klientów – jeżeli Twoja strona nie jest przystosowana do ruchu na urządzeniach mobilnych, to bardzo duży błąd. Większość klientów aktualnie podejmuje decyzje o zakupie za pośrednictwem smartfonów oraz tabletów. Warto promować aplikacje mobilne, a podstawą jest posiadanie responsywnej strony internetowej.
Konwersja w marketingu
Marketerzy korzystają z wielu metod, aby osiągnąć cele konwersji. Do najpopularniejszych należą:
- śledzenie wszystkich wskaźników konwersji – nie należy koncentrować się wyłącznie na głównych celach, ale również pobocznych. Kompleksowe podejście może przyczynić się w krótkim czasie do wzrostu sprzedaży;
- usprawnienie nawigacji strony internetowej – użytkownicy powinny z łatwością poruszać się po witrynie. Warto upewnić się, czy w widocznych miejscach znajdują się istotne informacje pozwalające klientowi nawiązać z Tobą kontakt;
- poprawa czasu wczytywania strony – nie ma nic bardziej denerwującego niż wolno ładująca się strona internetowa. Aby skrócić czas, należy zoptymalizować obrazy, a także wybrać zewnętrzną platformę hostingową obsługującą we właściwy sposób Twoja witrynę;
- optymalizacja formularzy – aby osiągnąć wysoki współczynnik konwersji, z formularza kontaktowego warto usunąć wszystkie niepotrzebne pola. Skracając pola do minimum, zachęcisz użytkownika do poświęcenia czasu na wypełnienie formularza.
Konwersja – podsumowanie
Konwersja jest jednym z najważniejszych wskaźników prowadzonych działań marketingowych dla komercyjnych stron internetowych. Pokazuje, czy wdrożone rozwiązania faktycznie działają i przyciągają klientów. Stosując czynniki zwiększające wskaźnik konwersji i wiedząc co to jest konwersja, możesz zapewnić sobie realne zyski.