Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Performance marketing – definicja i zastosowanie w pigułce

Performance Marketing - Definicja I Zastosowanie W Pigułce zdjęcie nr 13

Każdy klient inwestujący w działania marketingowe oczekuje namacalnych efektów. Czeka na raporty oraz analizy, które jasno określą, co zmieniło się od momentu podjęcia określonych działań. Jedną z form reklamy internetowej o charakterze skalkulowanym na czysty zysk jest performance marketing. Co to jest w praktyce?

Czym jest marketing performance?

Termin ten inaczej określany jest jako marketing efektywnościowy. Skupia się na projektowaniu i dążeniu do realizacji wszystkich założeń strategii. Celem podejmowanych działań jest osiąganie jak największych efektów w ramach przyjętego budżetu reklamowego.

Największą popularnością performance marketing cieszy się w e-commerce. Jednak każdy biznes działający online może skorzystać z tej formy reklamy, w celu rozwoju strategii i budowania widoczności, ruchu oraz generowania konwersji.

Co obejmuje kampania performance?

Realny wynik to najważniejsza cecha marketingu omawianego w tym artykule. Chodzi o pełne zaangażowanie i skłonienie odbiorców, aby wykonali proponowane przez reklamodawcę działania. Nie musi to być zakup produktu czy skorzystanie z usługi, a np. zapisanie się do newslettera, pobranie pliku, wypełnienie formularza zgłoszeniowego.

Przeczytaj również

Podstawową różnicą między zwykłym marketingiem a performance marketingiem jest to, że ten pierwszy opiera się na budowaniu określonego wizerunku. Natomiast performance wykorzystuje się do osiągania zamierzonych wyników.

W ramach marketingu internetowego powstało wiele form promocji. Niektóre zyskały miano kanonicznych, stosowanych praktycznie przez każdego, kto prowadzi biznes w sieci. Wśród najpopularniejszych wymienić można:

  • pozycjonowanie,
  • Google AdWords,
  • porównywarki cen,
  • kanały na YouTube,
  • blogi tematyczne,
  • newslettery.

Kampanie performance, oparte na powyższych elementach strategii, mogą przynieść bardzo dobre rezultaty, ale kiedy? Czy da się to określić? Trzeba przede wszystkim obserwować efekty i dążyć do realizacji przyjętych założeń.

Większość firm obecnych w internecie, które podejmują działania marketingowe, mierzy w jakiś sposób ich efektywność. Sprawdzane jest m.in. zaangażowanie odbiorców i skuteczność skłaniania ich do określonych czynności. Reklamodawca w ramach performance marketingu płaci tylko za konkretny efekt, czyli kliknięcie linku sponsorowanego, pobranie aplikacji mobilnej, rejestrację na wydarzenie czy zakup produktu. Jest to aktualnie bardzo popularne rozwiązanie, niezwykle skuteczne w podejmowanych działaniach promocyjnych.

Kampania performance w praktyce

Każda kampania marketingowa opiera się na strategii, narzędziach analitycznych oraz formach reklamy. W ramach performance marketingu wybór jest naprawdę duży:

  • reklamy w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, Pinterest, X. Na tych platformach jest możliwość precyzyjnego targetowania;
  • Google Ads – reklamy w formie linków sponsorowanych, rozliczenia za faktyczne kliknięcia lub wyświetlenia;
  • influencer marketing – współpraca z influencerami, którzy na swoich kanałach społecznościowych promują produkty lub usługi należące do konkretnej marki. Rozliczenie w modelu efektywnościowym, czyli za wysłanie zapytania, złożenie zamówienia i wiele innych;
  • e-mail marketing – wysyłanie wiadomości e-mailowych w formie newsletterów informujących o promocjach i rabatach, konkretnych wydarzeniach związanych z działalnością marki;
  • programy afiliacyjne – współpraca z blogerami i vlogerami, którzy na swoich stronach umieszczają banery reklamowe marek. Rozliczenie prowizyjne;
  • porównywarki cen – promowanie produktów i usług w porównywarkach cen. Rozliczenie w modelu cost-per-click.

Narzędzia, które ułatwiają kampanie performance

Zanim zdecydujesz się na wdrożenie konkretnej kampanii reklamowej, określ swój model biznesowy, specyfikę branży, w jakiej działasz, konkurencyjność, a także przeanalizuj dotychczasowe działania marketingowe. Ważne jest dobranie odpowiednich narzędzi analitycznych i diagnostycznych, które pozwalają monitorować skuteczność kampanii. Należy pamiętać, że marketing efektywnościowy skupia się na ruchu w obrębie strony internetowej, pojawiających się opiniach oraz recenzjach w sieci.

Najpopularniejszymi narzędziami pozwalającymi skutecznie realizować kampanię performance są:

  • Google Analytics – narzędzie statystyczne pomagające w analizie podjętych działań, określa wskaźnik konwersji. Sprawdza, czy dany pomysł okazał się trafiony;
  • Semstorm – wielofunkcyjne rozwiązanie umożliwiające analizowanie widoczności witryny w wyszukiwarce. Sprawdza liczbę wyświetleń i szczegółowo bada konkurencję;
  • SentiOne – monitoruje wizerunek marki poprzez śledzenie informacji pojawiających się na jej temat w sieci i mediach społecznościowych;
  • SimilarWeb – dostęp do statystyk strony internetowej oraz aplikacji mobilnej. Dostarcza informacje na temat ilości odwiedzin, kierunku ruchu użytkowników, źródła wejść, wyświetlania reklam w wynikach wyszukiwania.

Marketing performance i popularne modele rozliczenia

Firmy, które zdecydowały się wdrożyć do swojej strategii performance marketing, są bardzo zadowolone z klarownego sposobu rozliczenia. Dostępnych jest kilka form, które warto przeanalizować i zdecydować się na tą, która dla firmy okaże się najskuteczniejsza i najkorzystniejsza.

Najpopularniejszymi formami rozliczenia są:

  • CPC cost-per-clickopłata za kliknięcie w baner lub link reklamowy;
  • CPC cost-per-callopłata za zrealizowane połączenie telefoniczne;
  • CPL cost-per-leadopłata za pozyskanie danych od klienta m.in. poprzez zapisanie się do newlettera;
  • CPA cost-per-actionopłata za konkretne działanie po zapoznaniu się z reklamą m.in. wysłanie zapytania o wycenę, prośba o kontakt;
  • COP cost-per-order – opłata za złożenie konkretnego zamówienia;
  • CPS cost-per-saleopłata za sprzedaż, prowizyjna;
  • model hybrydowyłączy opisane powyżej formy rozliczeń, np. CPC oraz CPS, CPC oraz CPO.

To, na jaki model rozliczenia zdecyduje się przedsiębiorca, w dużej mierze zależy od formy prowadzonej przez niego działalności. W branży e-commerce najpopularniejsze jest skłanianie użytkowników do składania zamówień, czyli COP. W branży turystycznej popularną formą jest CPA.

Marketing efektywnościowy – czy to się opłaca?

Performance marketing przynosi wiele korzyści, niezależnie od wybranej formy promocji. Najważniejsze dla wielu reklamodawców jest to, że mogą skutecznie ocenić poszczególne efekty przyjętych działań reklamowych. Mamy dostęp do szeregu informacji na temat grupy docelowej, ich zwyczajów, potrzeb, ruchu na stronie, ścieżki zakupowej. Jest możliwość wygodnego rozporządzania budżetem, ze względu na osiąganie natychmiastowych korzyści m.in. w postaci sprzedawanych produktów czy usług.

Decydując się na marketing performance, można na bieżąco modyfikować przyjętą strategię, gdy zachodzi taka potrzeba. Zysk jest transparentny, często o wiele wyższy niż w ramach standardowej kampanii marketingowej.

Odpowiadając na pytanie, czy taka kampania ma sens, oczywiście, jeżeli tylko zostaną dobrane do potrzeb kanały reklamowe, a koszty ulegną optymalizacji. Analizując potrzeby potencjalnych klientów, możesz sprawnie monitorować realizowaną strategię i wprowadzać w niej zmiany, aby osiągać jeszcze lepsze efekty.

Trendy w marketingu efektywnościowym

Najgorętszym trendem w ramach tej nowej formy marketingu jest przede wszystkim współpraca z influencerami, zauważalna przez każdego użytkownika YouTube oraz Instagrama. Chętnie promują produkty i usługi, rozliczając się w modelu efektywnościowym. Wpływ na popularność takiej formy współprac ma przede wszystkim nagminne korzystanie przez klientów z urządzeń mobilnych. Kampanie prowadzone są specjalnie pod kątem działań podejmowanych przez użytkowników w aplikacjach.

Performance marketing – co to i z czego wynika jego popularność?

Popularność marketingu efektywnościowego wynika z szybkich rezultatów, bezbłędnego sposobu ich mierzenia, a także sprawnego monitorowania kampanii wraz z możliwością wprowadzania do niej zmian w każdym momencie. Warto śledzić kolejne nowości, które pozwolą z jeszcze większą skutecznością promować produkty i usługi. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację