Dobrze prosperujący sklep internetowy musi mieć najwyższej jakości opisy produktów. To one odpowiadają, przynajmniej częściowo, za osiąganie wysokich wyników sprzedaży, a także przyciągają uwagę klientów. Warto zapoznać się z zasadami ich tworzenia, w celu skutecznego rozwoju sklepu online.
Dlaczego opisy produktów w sklepie internetowym są tak istotne?
Czy możliwa jest sprzedaż produktu bez zapoznania się z jakimkolwiek opisem o nim? Praktycznie żaden klient nie zdecyduje się na zakup bez poznania parametrów technicznych, cech wyróżniających. Wyczerpujący opis produktu rekompensuje brak fizycznego kontaktu z asortymentem w momencie zakupu przez internet.
Wielu początkujących sprzedawców bagatelizuje tworzenie opisów produktów, uważając, że wystarczy zgromadzić asortyment, dodać dobrej jakości zdjęcia i gotowe. Zwykle jednak źle kończą, a ich biznesy tak szybko jak powstały, równie prędko upadają. Bardzo ważne jest, aby zgromadzić odpowiedni budżet na promocję oraz zatroszczyć się o dobre zaprojektowanie sklepu internetowego. Najtańsze rozwiązania niestety nie zawsze okazują się najlepsze.
Przeczytaj również
Założenie sklepu internetowego musi opierać się na stworzeniu unikalnych opisów produktów i kategorii, należy przygotować również konkretny, kreatywny opis sklepu internetowego. Są to kluczowe czynniki, które odpowiadają za sukces e-biznesu, pozwalają spełniać oczekiwania robotów Google i uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Stworzenie unikalnych opisów produktów wiąże się z dużym wydatkiem dla początkujących przedsiębiorców, ale nie należy ulegać możliwym oszczędnościom wynikającym ze skopiowania opisów dostarczanych przez producenta. Można nastręczyć sobie znacznie więcej kłopotów, przede wszystkim znaleźć się na czarnej liście Google za duplikaty. Trwa nieustanna walka z powielaniem treści w internecie, dlatego nie warto uczestniczyć w tym procederze.
Unikalność opisów produktów jest istotną kwestią, o jaką należy zadbać, tworząc sklep internetowy. Ich zadaniem jest nie tylko zachęcenie klientów do zakupu, ale także budowanie wiarygodnej platformy sprzedażowej, która ma szansę na rozwój.
Jak pisać opisy produktów?
Opis produktu zastępuje sprzedawcę. Podstawowym zadaniem jest pokazanie najlepszych cech, jak i zachęcenie do zakupu. Jeszcze kilka lat temu właściciele sklepów internetowych bazowali przede wszystkim na materiałach otrzymywanych od producentów. Klienci mogli zapoznać się z opisami wyłącznie o charakterze informacyjnym. Dziś nie ma to racji bytu. Potrzeba czegoś więcej, aby wyróżnić się wśród konkurencji i liczyć na naprawdę dobre obroty.
Wiele sklepów korzysta z usług copywriterów, którzy przygotowują dla nich unikalne, kreatywne opisy produktów. Zawierają wiele przydatnych informacji, ale przedstawionych w bardzo atrakcyjnej formie. Rozwiewają wątpliwości, nakłaniają do zakupu, ale w bardzo subtelny sposób.
Właściciele sklepów internetowych mają świadomość, że ciekawy i unikalny opis pozwala przekonać klienta do zakupu. Nie musi być długi, ale powinien być treściwy i atrakcyjny.
Warto zapoznać się z kilkoma zasadami, które pomagają w stworzeniu dobrego opisu produktu mającego silne oddziaływanie na odbiorcę. To klucz do odniesienia sukcesu w tej niełatwej branży.
Opis produktu dostosowany do klienta
Przy tworzeniu opisu produktu należy kierować się potrzebami konkretnej grupy docelowej. Poznając jej wymagania i oczekiwania, uda się dobrać dobre sformułowania, a także rozwiać wszelkie wątpliwości co do zasadności podjęcia decyzji o zakupie. W opisie oczywiście warto zawrzeć wiele konkretnych informacji, a także cech produktu.
Opis produktu musi być konkretny
Google lubi długie treści, ale ta zasada nie do końca dotyczy opisów produktów. Nie należy jednak tworzyć także zbyt krótkich treści: 200-300 znaków to zdecydowanie za mało. Ważne również, aby skupić się na jakości, konkretnych informacjach przydatnych z punktu widzenia odbiorcy. Należy unikać zapychaczy, nic niewnoszących zdań, fakty mają znacznie większą moc. Ma być konkretnie, nie za długo, nie za krótko.
Mocny akcent na początek opisu produktowego
Przy tworzeniu opisów produktów warto korzystać z zasady odwróconej piramidy, czyli najważniejsze informacje warto umieszczać na samym początku. W tym celu przedstaw najpierw kluczowe, najmocniejsze strony produktu, następnie przejdź do mniej znaczących cech, a na koniec umieść dodatki zachęcające do zakupu.
Przykładowy opis do sklepu powinien zawierać jak najwięcej korzyści
W sprzedażowych opisach produktów parametry techniczne nie mają aż tak dużego znaczenia, jak cechy, które mogą przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Odbiorcę interesuje przede wszystkim to, co zyska, nabywając dany produkt, a więc wymierne korzyści.
Klient bez problemów wyszuka, ile stron na minutę jest w stanie wydrukować urządzenie wielofunkcyjne. Warto skupić się na przedstawieniu konkretnych zalet i korzyści, które osiągnie klient, użytkując produkt np. oszczędność czasu, w związku z szybkim drukowaniem.
Dobry opis produktu bazuje na modelu: cecha – zaleta – korzyść. Nawet najzwyklejszy produkt można w ten sposób przedstawić w bardzo atrakcyjny sposób. Szczegóły mają tu ogromne znaczenie, ale warto opakować je w atrakcyjną, słowną formę.
Opis produktu powinien oddziaływać na zmysły i emocje
Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym, konieczne jest uruchomienie zmysłów i emocji odbiorcy. Kreatywny opis w tym pomaga. Działa na wyobraźnię, przekłada się na pozytywną decyzję o zakupie. Aby tego dokonać, trzeba stworzyć atrakcyjny opis, a nie bazować wyłącznie na suchych faktach.
Informacje o parametrach technicznych można przedstawić w tabeli. W opisie produktu liczą się cechy go wyróżniające oraz korzyści dla użytkownika.
Opis produktu powinien rozwiewać wątpliwości
Klient decydujący się na zakup produktu przez internet, nie ma możliwości fizycznie go obejrzeć, zanim podejmie decyzję. Rekompensatą musi być więc opis rozwiewający wszystkie jego wątpliwości. Należy przekonać nabywcę, że dokonał słusznego wyboru.
Warto skorzystać z przedstawienia walorów produktu w odniesieniu do innych produktów. Jak powinien wyglądać opis produktu? Przykład: Masz wątpliwości, czy wybrać klasyczny depilator, czy urządzenie laserowe? Choć pierwszy sprzęt jest tańszy, drugi zapewnia gładką skórę przez dłuższy czas.
Tworzenie opisów produktów zgodnych z prawdą
Obiecywać można wiele, ale jeżeli nie jest to zgodne z prawdą, nie można liczyć na długofalowy sukces. Choć kreatywne opisy produktów są pożądane, nie można mijać się z faktami. Niedozwolone jest wyolbrzymianie zalet i korzyści.
Jak tworzyć opisy produktów, aby przyciągały uwagę klientów?
Wiesz już, jak pisać skuteczne opisy produktów. Przedstawione powyżej zasady pozwalają na zwiększenie sprzedaży. Ale na tym nie koniec. Na nic zda się stworzenie kreatywnego opisu, którego nie wyedytuje się w prawidłowy sposób. Niekoniecznie czytelnik będzie zainteresowany zapoznaniem się z lanym tekstem, bez wypunktowań czy podziału na akapity.
Wielu czytelników skanuje tekst, zamiast zapoznawać się z nim od deski do deski. Dbając o formę przedstawienia opisów, możesz zyskać naprawdę bardzo dużo.
Podstawowymi zasadami, jakimi należy kierować się przy tworzeniu opisów produktów pod względem edytorskim, są:
- podział tekstu na akapity,
- chwytliwe śródtytuły,
- pogrubienie najważniejszych informacji,
- lista z wypunktowaniami,
- obrazki lub ikony.
Opisy produktów do sklepów internetowych a optymalizacja SEO
Pisanie opisów produktów zgodnie z zasadami SEO pozwala zwiększyć ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Nie chodzi tu jedynie o użycie słów kluczowych, ale stosowanie się także do wielu innych zasad.
- Właściwe dobranie słów kluczowych – nie warto skupiać się wyłącznie na ogólnych frazach, ale także tych szczegółowych zawierających m.in. kolor czy markę produktu. Potencjał fraz można sprawdzić w Google Analytics.
- Zbyt duża ilość słów kluczowych nie popłaca – zbytnie nasycenie opisu słowami kluczowymi może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.
- Nazwa produktu w nagłówku H1 – ważne, aby znajdowało się w nim najważniejsze słowo kluczowe.
- Śródtytuły od H2 do H4 – wpływa to na poprawę czytelności opisu. Nagłówki dzielą treść na sekcje, użytkownik szybciej może wyszukać interesujące go informacje. Jednocześnie zwiększa się możliwość osiągnięcia wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Linkowanie wewnętrzne – klient z łatwością może poruszać się po sklepie internetowym, a jednocześnie roboty Google pozycjonują produkt znacznie wyżej.
- Pamiętaj o meta title i meta description – treści powinny być zachęcające i zawierać główne frazy. Pozwala to na przyciągnięcie uwagi klienta, a ponadto wspiera pozycjonowanie.
- Uzupełnienie atrybutów ATL w grafikach – informacja dla wyszukiwarki, co znajduje się na zdjęciach. Warto przemycić tu główne słowo kluczowe dla danego produktu.
Jak tworzyć unikalne opisy produktów w sklepie internetowym?
Google nie lubi duplikatów, a to częsty problem, gdy do stworzenia jest wiele opisów o zbliżonych parametrach technicznych i cechach. Pojawia się wiele trudności z zachowaniem unikalności, nawet gdy opisy są tworzone przez copywriterów.
Podstawą jest przede wszystkim tworzenie opisu od podstaw dla każdego produktu, ale ma to zastosowanie przy powtarzalności produktów w nie aż tak dużej ilości, a właściciel sklepu może poświęcić czas na takie działania. Ponadto trzeba dysponować odpowiednim budżetem, aby zlecić przygotowanie opisów agencji copywriterskiej.
Najczęściej stosowaną praktyką jest tworzenie kilku szablonów opisów i ich modyfikowanie. Dozwolona jest także synonimizacja, ale coraz bardziej odchodzi się od tej praktyki. Tutaj jednak bardzo ważne jest, aby uważać na staranne dobieranie synonimów w celu zachowania najwyższej unikalności. Łatwo wpaść w pułapkę duplikatu.
Tysiące produktów a budżet ograniczony. Co zrobić?
Idealną sytuacją jest tworzenie opisów od podstaw dla każdego produktu. Da się to zrobić w przypadku kilkudziesięciu, nawet kilkuset produktów. Najczęściej jednak w sklepach internetowych jest tysiące produktów.
W przypadku szerokiego asortymentu najlepszym wyborem jest skorzystanie z usług agencji copywriterskiej. Niestety często wiąże się to z bardzo dużym kosztem, na który sklepy internetowe nie mogą sobie pozwolić. Rozwiązań tej sytuacji jest kilka:
- tworzenie opisów produktów do tych najczęściej zamawianych – na początek warto opisać kilkadziesiąt produktów najczęściej wybieranych przez klientów i skoncentrować się na działaniach wokół nich;
- przygotowanie opisów produktów dla nowości pojawiających się w sklepie – warto promować te produkty, które dopiero wchodzą do oferty, w celu zwiększenia nimi zainteresowania;
- pisanie opisów produktów dla tych, które najbardziej właściciel sklepu chce sprzedać – mogą to być produkty, które wypadają znacznie lepiej u konkurencji lub takie, z których sprzedawca jest wyjątkowo dumny.
Jakich błędów nie popełniać tworząc opisy produktów?
Warto uczyć się na błędach innych, aby nie popełniać ich u siebie. Należy przede wszystkim unikać:
- publikacji opisów pochodzących bezpośrednio od producenta – są one często powielane w sklepach internetowych, a przez to nie mają żadnej wartości. Uznawane są przez Google jako duplikaty;
- tworzenia opisów o wyłącznie informacyjnym charakterze, zawierających suche dane;
- opisów streszczających specyfikację techniczną. Znacznie lepsze są teksty perswazyjne.
Czego jeszcze nie powinien zawierać opis produktu? Przykład:
- cecha produktu bez przedstawienia konkretnych korzyści dla użytkownika,
- brak wyjaśnienia kwestii technicznych zawartych w opisie. Klient samodzielnie musi szukać odpowiedzi na pytania, co zyska na zakupie, nie ma tego podanego na tacy,
- brak typowo sprzedażowych elementów.
Opis sklepu internetowego równie ważny jak opis produktów
Wiesz już, jak tworzyć opisy produktów. Nie należy zapominać o równie ważnej kwestii, jaką jest przygotowanie opisu sklepu internetowego, w którym gromadzony jest asortyment. Ma to znaczenie przede wszystkim pod kątem SEO, a jednocześnie można przyciągnąć uwagę kupujących, stosując kreatywne podejście.
Google z miłą chęcią podpowie kupującym Twój sklep, jeżeli znajdą się w nim wszystkie wymagane elementy. Będzie pozycjonował go bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania. Należy w tym celu zastosować odpowiednio dobrane frazy, jednocześnie skupiając się na korzyściach, jakie klient osiągnie, wybierając ofertę tego konkretnego sklepu.
Najlepiej obrazują to przykłady. Opis sklepu powinien być nieco bardziej rozbudowany niż opis produktu, zawierać śródtytuły, wypunktowania, jasno określone korzyści dla kupującego. Warto zastosować atrakcyjne grafiki przedstawiające główne atuty punktu sprzedaży: szybka dostawa, płatność online, darmowy zwrot i wiele innych.
Jeżeli chodzi o długość opisu sklepu internetowego, warto zdecydować się na 2000-3000 zzs. Zwykle 1000-1500 zzs to zdecydowanie za mało. Pamiętać należy jednak, aby skupiać się na konkretach, z jednoczesnym nawiązaniem do korzyści dla klienta. Jeżeli uda się wyczerpać temat w 1800 zzs, tyle będzie optymalnie.
Opisu sklepu internetowego nie wolno lekceważyć. Może odgrywać kluczową rolę w działaniach związanych z pozycjonowaniem, wesprze także sprzedaż produktów, a przecież o to właśnie chodzi każdemu przedsiębiorcy.
Najlepsze opisy produktów w sklepie internetowym odpowiadają na wiele wątpliwości klientów
Tworzenie opisów produktów to sztuka wymagająca stosowania się do z góry ustalonych zasad, jednocześnie nie wolno zapominać o kreatywności i unikalności. Niebanalny opis jest w stanie wygenerować znacznie lepsze wyniki sprzedaży.
Zanim umieścisz opis produktu na stronie sklepu, warto znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania. To podstawa, aby przygotować perswazyjny opis sklepu internetowego, jak i opis produktu:
- Czy opis produktu odpowiada na potrzeby Twojej grupy docelowej?
- Czy opis jest zgodny z przyjętą przez markę komunikacją?
- Czy w opisie znajdują się bezpośrednie odwołania do odbiorcy?
- Czy opisy bazuje na konkretnych informacjach?
- Czy w opisie nie jest za wiele pustych zdań i frazesów?
- Czy zbytnio nie zostały wyolbrzymione zalety produktu?
- Czy opis zawiera cechy podparte korzyściami dla klienta?
- Czy opis napisany jest prostym językiem?
- Czy w opisie znajdują się zrozumiałe dla grupy docelowej słowa?
- Czy opis zawiera wyróżniające cechy produktu na tle innych modeli?
- Czy opis zawiera dobrze dobrane słowa kluczowe?
- Czy opis nie ma zbyt wielu fraz kluczowych?
- Czy w opisie zastosowano „call to action”?
- Czy opis rozwiewa wątpliwości klienta co do zakupu?
- Czy opis jest czytelny pod względem formy?
- Czy rozmiar czcionki opisu jest odpowiedni?
Opisy produktów do sklepów internetowych – podsumowanie
Po przeczytaniu tego artykułu wiesz, jak pisać opisy produktów, które są unikalne, spełniają wymagania robotów Google, a jednocześnie mają bardzo dużą wartość sprzedażową. Kierując się przedstawionymi zasadami, zwiększasz swoje szanse na sukces w trudnym biznesie, jakim jest aktualnie sprzedaż online.