Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa zwiększa się również ilość danych do obsługi, a także miejsc do kontrolowania, w których są one przetwarzane. Zarządzanie danymi nie powinno zajmować zbyt wiele czasu i wiązać się z dużymi kosztami. Aby tego uniknąć, warto zainwestować w MDM, czyli automatyczny system informatyczny ułatwiający zarządzanie danymi i proces akceptacji.
MDM – co to?
Master Data Management to system działający jako centralne repozytorium danych. Gromadzi wszystkie dane ważne dla przedsiębiorcy i umożliwia zarządzanie nimi. Obejmuje dane techniczne, transakcyjne i handlowe, logistyczne, marketingowe, multimedialne. Wszystkie dane są łączone, a przez to są spójne i cały czas aktualne.
Przeczytaj również
MDM nie jest polecany w przedsiębiorstwie zarządzanie danymi w różnych systemach. Często dochodzi wtedy do nadmiarowości danych i problemów z określeniem, czy są aktualne. Dane w różnych systemach mają również różne formaty, co utrudnia do nich dostęp. MDM pozwala zautomatyzować dostęp do danych, jest to bardzo łatwe z wielu źródeł. Pomaga to zredukować wewnętrzne koszty, ale także poprawia doświadczenia użytkownika i zwiększa sprzedaż.
Cechy nowoczesnego systemu zarządzania danymi
- Łatwe zarządzanie i modelowanie danych. Pomaga w efektywnym konsolidowaniu danych. Wszystkie funkcje są łatwe w użyciu, skalowalne i wydajne, dlatego nie ma problemu z obsługą dużych i złożonych serwerów.
- Zarządzanie jakością i płynny przepływ pracy. Każdy proces jest podzielony na etapy, ułatwia to kontrolę jakości i zarządzanie danymi. Na każdym etapie dane można uzupełnić o nowe informacje z działów, które z nich korzystają. Osoby odpowiedzialne za ich zarządzanie mogą weryfikować na bieżąco wprowadzane zmiany, zatwierdzać je.
- Łatwa integracja z innymi systemami. Jest możliwość pobierania danych z wielu źródeł oraz publikowania ich w wielu kanałach. Dostępne są także moduły do zarządzania zasobami cyfrowymi, które ułatwiają przechowywanie danych i przesyłanie ich do konkretnych kanałów dystrybucyjnych.
- Technologia open source. Redukcja kosztów związanych z brakiem konieczności ponoszenia opłat licencyjnych, kosztów utrzymania i rozwoju technologii. Użytkownik ma prawo do kodu, a system jest elastyczny, dlatego można w nim wprowadzać wiele zmian. Prawdopodobieństwo wystąpienia błędów jest bardzo małe, łatwo można je zauważyć i usunąć. Kolejnymi atutami są stabilność i bezpieczeństwo, co ma szczególne znaczenie przy przechowywaniu danych w dużych organizacjach.
Korzyści, jakie przynoszą dla organizacji systemy MDM
- Redukcja kosztów związanych z utrzymaniem i uzupełnianiem danych, bez problemów można je łączyć z innymi systemami. Szerokie zastosowanie systemu sprawia, że z łatwością można go dostosować do zmieniających się rynków oraz wymagań.
- Produkty i usługi można w krótszym czasie wprowadzić na rynek, dzięki skutecznym przepływom pracy. Uzupełnianie i zatwierdzanie danych jest przejrzyste, można optymalizować procesy, w zależności od potrzeb.
- Konsolidacja danych z różnych źródeł w różnych formatach w jednym miejscu. Można ustandaryzować nazewnictwo i wprowadzić jednolite struktury produktów. Zarządzanie danymi jest o wiele prostsze.
- Nie występuje szum informacyjny, a komunikacja z klientem jest usprawniona. Można podejmować różne działania operacyjne bez większych problemów. Do dyspozycji są zawsze aktualne dane.
- Wsparcie dla działań marketingowych, dzięki dostępowi do wiarygodnych danych. Jest możliwość automatycznego tworzenia treści marketingowych, takich jak tytuły, opisy. System MDM dba o doświadczenia użytkownika.
MDM – co to znaczy dla przedsiębiorcy? Podsumowanie
Warto mieć świadomość, jak ważne jest prawidłowe zarządzanie kluczowymi danymi w przedsiębiorstwie. Systemowe podejście do obsługi dostępnych informacji gwarantuje wyższą jakość usług, lepsze wyniki i przekłada się na lepsze funkcjonowanie wewnątrz każdej firmy. Spójność i jednolitość danych kluczowych, co zapewnia Master Data Management, przyspiesza realizację wszystkich procesów biznesowych.