Algorytmy Google rozwijają się w zastraszającym tempie. Głównym ich zadaniem jest odpowiadanie na zmieniające się potrzeby użytkowników internetu. Google proponuje różne warianty wyszukiwania oraz funkcje, dzięki którym łatwo można dotrzeć do poszukiwanych informacji. Warto zapoznać się z aktualnie dostępnymi rodzajami wyników wyszukiwania Google.
Linki do podstron
Rozbudowane menu, z którym można zapoznać się pod zestawem podstawowych danych o stronie. Jego ważnym elementem są linki do podstron większych serwisów. Mają na celu oszczędzić czas użytkowników i pozwalają im dotrzeć w miarę szybko do poszukiwanych informacji.
Rich snippets
Są to wyniki wyszukiwania inaczej nazywane rich results i rich list. Ich budowa jest zbliżona do nadrzędnego wyniku wyszukiwania. Składają się z meta tagów, meta opisów i paska adresu URL. Aby uzyskać takie wyniki, konieczne jest właściwe oznaczenie danych strukturalnych w kodzie witryny.
Co ciekawe, dostępne są specjalne wyniki wyszukiwania Google dla branży kulinarnej. Wystarczy wpisać frazę w okno wyszukiwarki, a zostaną wyświetlone na ekranie miniaturowe zdjęcia przepisów. Internauta już wzrokowo może ocenić, które danie wygląda najsmaczniej, i którym jest najbardziej zainteresowany.
Knowledge Panel
Panel informacyjny wyświetlający się z prawej strony wyników wyszukiwania. Dostarcza internatom szybkie informacje o bieżących wydarzeniach na temat znanych osób, postaci historycznych i wielu innych. Wyświetlane są również podobne wyszukiwania oraz zdjęcia związane z tematyką bieżących wydarzeń.
Google Moja Firma
Wizytówka firmy jest rodzajem organicznych wyników wyszukiwania pojawiających się z prawem strony. Dzięki elementowi wizualnemu każdy od razu zwraca uwagę, co pozwala wypromować biznes i dostarczyć na jego temat bieżące informacje. Internauta ma również możliwość zapoznać się ze wskazówkami dojazdu i sprawdzić godziny otwarcia firmy. Do tego panelu regularnie dodawane są nowe rozszerzenia m.in. opinie i recenzje.
Lokalny wynik wyszukiwania
Geolokalizacja pozwala zawęzić wyniki wyszukiwania do działalności prowadzonych w danym obszarze. Wystarczy podać odpowiednie komendy wyszukiwania Google. Jeżeli przebywasz aktualnie w Krakowie, wystarczy, że wpiszesz „restauracja” z uruchomioną opcją lokalizacji, a otrzymasz listę wyników lokalnych z konkretnymi adresami.
Wewnętrzna wyszukiwarka
Szczególnie niezbędna na dużych portalach aukcyjnych i w dużych sklepach internetowych. Dostępna jest również pod pozycją witryny w organicu i pozwala wyszukiwać informacje w obrębie jednej strony. Nie trzeba bezpośrednio wchodzić w adres URL i szukać okienka sklepowej wyszukiwarki. Dzięki temu, że rodzaje wyszukiwarek są różne, internauta ma możliwość szybko otrzymać niezbędne, poszukiwane informacje.
Przeczytaj również
Rezerwacja hotelu
Z poziomu wyników organicznych możesz zarezerwować nocleg w wybranym miejscu. Opcja ta jest dostępna w sekcji Knowledge Panel wraz z porównywarką cen za noc. Informacje czerpane są z największych portali, takich jak booking.com czy hotels.com. Widniejące w panelu wyniki są płatne.
Porównywarka lotów
Dostępna w Polsce od marca 2014 roku. Wpisując w okienko wyszukiwarki Kraków Barcelona, otrzymasz zestawienie najlepszych lotów wraz z porównywarką cen, z podziałem na różne linie lotnicze. Istnieje również możliwość bezpośredniej rezerwacji i zakupu lotów. Aby dokonać płatności, użytkownik zostaje przekierowany na stronę przewoźnika.
Dodatkową opcją jest wpisanie numeru lotu w Google, co pozwoli na uzyskanie informacji na jego temat.
Google Wiadomości
Najlepsze wyniki wyszukiwania podawane w czasie rzeczywistym, gdy zapytamy o konkretne wydarzenia. Na ekranie zostaną wyświetlone najświeższe informacje, opublikowane w internecie w ciągu ostatnich kilku minut.
Dodatkowo oddzielna zakładka tylko z newsami dostępna jest na samym górze wyników wyszukiwania pod tytułem „Wiadomości’.
Działamy w wielu miastach
Google Carousel
Jak wyszukiwać w Google w innych krajach, gdy jesteś na wakacjach? Z pomocą przychodzą wyniki Google Carousel dostarczające informacje na temat lokalnych atrakcji turystycznych. Wystarczy podać hasło „Lizbona co zwiedzić”, a nad wynikami organicznymi wyświetlona zostanie lista popularnych miejsc do zwiedzenia. Są one przedstawiane w sposób graficzny. Wystarczy kliknąć konkretną kartę, a załaduje się z kolei wspomniany wcześniej Knowledge Panel zawierający najważniejsze informacje na temat obiektu, w którym możemy przenocować.
Wyszukiwania muzyczne
Możesz z łatwością uzyskać informacje na temat grup muzycznych, muzyki, dyskografii, a także tekstów piosenek. Jeżeli w okno wyszukiwarki wpiszesz tytuł serialu z dopiskiem music, na samej górze pojawi się tytuł piosenki przewodniej lub lista utworów dostępnych w serialu.
Obliczenia matematyczne
Wyszukiwania w Google umożliwiają również otrzymanie wyników działań matematycznych. Wystarczy podać określone równanie i zakończyć je „=”, aby wyszukiwarka automatycznie przeliczyła i podała poprawny wynik w widoku kalkulatora. Istnieje możliwość zastosowania nawet bardziej skomplikowanych funkcji przetwarzanych przez Exel.
Repertuar kin
Funkcja wykorzystuje geolokalizację. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „repertuar kin”, a zobaczymy zestawienie popularnych tytułów aktualnie wyświetlanych w okolicy. Jeżeli podasz konkretny tytuł, otrzymasz informacje na temat godziny seansu w najbliższym dla Twojej lokalizacji kinie.
Prognoza pogody
Wynik wyszukiwania, który interesuje bardzo wiele osób. Pokazywana jest aktualna temperatura, warunki atmosferyczne, pogoda w kolejnych dniach, prawdopodobieństwo opadów, siła wiatru, ciśnienie.
Google Translator
Wpisując w okno wyszukiwarki „Translator”, wyświetlone zostanie narzędzie do tłumaczenia. Dostępne są różne kombinacje językowe w kilkudziesięciu językach na całym świecie. Dostępna jest również funkcja głosowa, która dostarcza informacje na temat poprawnej wymowy konkretnych słów w obcym języku.
Google Assistant
Nadal mało popularna metoda wyszukiwania Google, ale bardzo dobrze sprawdza się na smartfonach. Nie trzeba wpisywać długich fraz kluczowych, wystarczy je wypowiedzieć. Jest to wyszukiwanie głosowe.
Grafika Google
Wyniki wyszukiwania Google podawane są w formie zdjęć, które sami załadowaliśmy. Możemy wyszukać podobne do siebie obrazki lub takie same, ale w innych rozszerzeniach.
Komendy wyszukiwania Google
Jeżeli chcesz sprecyzować wyniki wyszukiwania, możesz przed frazą kluczową zastosować odpowiednie znaczniki:
- cudzysłów („”) – przykład: „fraza kluczowa” – pojawią się treści bezpośrednio związane z tym słowem;
- Minus (-) – przykład: słowo kluczowe A–słowo kluczowe B – wykluczanie konkretnych słów z wyników wyszukiwania;
- Małpka (@) – przykład: @frazakluczowe – pojawią się tylko treści z mediów społecznościowych,
- Site – przykład: site:pl — przeszukuje tylko daną witrynę i wyświetla wyniki z jej wszystkich podstron;
- Intitle – przykład: intitle:fraza kluczowa — wyszukuje tylko strony zawierające w sekcji title wpisaną frazę;
- Related – przykład: related:pl — podawane są strony pokrewne;
- Allinurl – przykład: allinurl:fraza kluczowa — wyszukuje strony posiadające w swoich adresach URL wpisane słowa kluczowe.
Powyższe przykłady udowadniają, że Google jest wszechstronnym narzędziem umożliwiającym nie tylko dostęp do informacji, ale również wspierającym użytkownika w realizacji codziennych zadań. Warto korzystać z dostępnych funkcji, aby ułatwiać sobie życie oraz pracę. Można łatwiej monitorować przesyłki, wyszukiwać hotele, atrakcje turystyczne, loty, bez konieczności odwiedzania wielu stron. Aktualnie wyszukiwanie informacji przez Google jest niezwykle intuicyjne i efektywne.