Model White Label zyskuje na popularności. Firma korzysta z gotowych rozwiązań przygotowywanych przez inny podmiot, a następnie sprzedaje je pod własnym szyldem.
White Label – co to jest?
Model biznesowy White Label opiera się na strategii, w której jedna firma tworzy produkty lub usługi, a następnie sprzedaje je innym podmiotom, które wprowadzają je na rynek pod swoim szyldem.
Tzw. odtwarzacze rynkowi mogą zakupić gotowe rozwiązania w atrakcyjnej cenie, bez ponoszenia kosztów opracowywania, projektowania i testowania. Ich producent może rozszerzyć sprzedaż i uzyskać dodatkowe źródło dochodu. Natomiast odkupujące od niego firmy budują swoją markę, bez żadnego zaangażowania w proces twórczy.
Przeczytaj również
Ten model biznesowy zapewnia oszczędność czasu, przyspiesza wejście na rynek, a także zmniejsza ryzyko niepowodzeń do minimum. Zyskuje popularność w wielu branżach.
Jak działa White Label?
Model biznesowy jest oparty na współdziałających ze sobą elementach, które umożliwiają efektywną współpracę między producentem a odtwarzaczem rynkowym. Budowane jest silne partnerstwo biznesowe, które dla obu stron przynosi szereg korzyści. Aby jednak do tego doszło, trzeba spełnić 3 podstawowe zadania.
Produkcja i dostarczanie
Zadaniem producenta jest tworzenie i rozwijanie usług lub produktów, a następnie dostarczanie ich odtwarzaczom rynkowym. Istotne jest, aby rozwiązania odznaczały się wysoką jakością i funkcjonalnością, w celu zaspokojenia potrzeb klientów.
Personalizacja i branding
Odtwarzacze rynkowi kupując produkt od producenta, mogą dodać do niego własne logo, nazwę, a także zastosować zmiany w funkcjonowaniu i wyglądzie. Trzeba jednak zatroszczyć się o spójność z wizerunkiem marki, aby zaproponować klientom produkt spełniający ich oczekiwania.
Promocja i sprzedaż
Na rynek trafia spersonalizowany produkt, ale nie sprzeda się on bez odpowiedniej promocji, o którą muszą zadbać odtwarzacze rynkowi. Mogą oni skorzystać z gotowych rozwiązań, które ułatwiają budowanie relacji z klientem. W portfolio firmy znajdą się produkty wzbudzające duże zaufanie klientów.
Korzyści z zastosowania modelu White Label
Wiesz już, co to White Label. Pora wyszczególnić korzyści, jakie są do uzyskania wraz z wdrożeniem tego modelu biznesowego do swojej działalności:
- krótki czas wejścia na rynek – korzystając z gotowych rozwiązań oferowanych przez producenta, firma szybko może wprowadzić produkt lub usługę na rynek, bez opracowywania, projektowania i testowania;
- niższe koszty – po stronie odtwarzaczy rynkowych nie ma kosztów tworzenia i produkcji sprzedawanych dóbr. Nie trzeba również przeznaczać środków na prowadzenie badań i rozwój;
- koncentracja na innych aspektach – przedsiębiorca może skupić się na marketingu, sprzedaży, a także budowaniu relacji z klientami. Dostarcza im wysokiej jakości produkty;
- korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych technologii – odtwarzacze rynkowi wprowadzają na rynek produkt sprawdzony, dobrze działający, a to znacząco wyróżnia ich na tle konkurencji;
- bogata oferta – w krótkim czasie firma może rozszerzyć swoją ofertę, co wpływa na zwiększenie jej atrakcyjności w oczach klientów;
- elastyczność – model biznesowy White Label w każdym aspekcie można dostosować do zmieniających się potrzeb klientów, a także warunków rynkowych;
- budowanie reputacji – wprowadzając na rynek wysokiej jakości produkty, a także współpracując z renomowanym producentem, firma może zbudować silną reputację wśród klientów.
Zastosowanie White Label w różnych branżach
- Oprogramowanie i technologia – firmy technologiczne oferują oprogramowania CMR, platformy e-commerce, a także narzędzia do zarządzania projektami. Firmy mają możliwość ich sprzedawania pod własną marką, a to daje im dodatkowe źródło dochodu.
- Produkty finansowe – banki, platformy inwestycyjne oraz instytucje finansowe znane są z oferowania kredytów, ubezpieczeń czy innych usług płatniczych pod markami partnerskimi.
- Marketing cyfrowy – agencje marketingowe bardzo często oferują swoim klientom narzędzia do zarządzania kampaniami, optymalizacji SEO, a także analityki. Klient nie musi tworzyć ich samodzielnie, a ma pełną kontrolę nad projektem.
- Produkty fizyczne – producenci tworzą odzież, sprzęty i kosmetyki, a następnie umożliwiają ich sprzedaż pod marką innych podmiotów działających na rynku.
- Usługi e-learningowe – kursy online czy narzędzia edukacyjne mogą być wdrażane do portfolio wielu firm, które rozszerzają przez to zakres świadczonych usług.
- Usługi turystyczne – biura podróży i platformy rezerwacyjne udostępniają innym firmom pakiety turystyczne, bilety lotnicze, a także rezerwacje hoteli pod własną marką.
Wyzwanie związane z zastosowaniem modelu White Label
- Nie ma kontroli nad produktem – przedsiębiorca musi zdać się na doświadczenie producenta i zaufać mu, że nabywany produkt ma odpowiednią jakość.
- Pełna zależności od producenta – jeżeli działalność firmy jest oparta przede wszystkim na współpracy z producentem, gdy u niego pojawiają się jakiekolwiek problemy, również odtwarzacz rynkowy będzie je miał.
- Problem z wyróżnieniem się – duża popularność niektórych produktów powoduje, że na rynku działa wielu odtwarzaczy, a to rodzi ogromną konkurencję. Firma musi dążyć do personalizacji oferty i dostosowania produktu do potrzeb jej klientów.
- Nie ma wpływu na rozwój produktu – decyzje o rozwoju produktu podejmuje przedsiębiorca. Odtwarzacz rynkowy jedynie w ograniczonym zakresie może wpływać na funkcjonalność produktu czy jego wygląd.
- Problemy z pozytywnym wizerunkiem marki – jeżeli zmniejszy się jakość produktów, negatywne konsekwencje dotyczyć będą przede wszystkim sprzedającej je marki, a nie producenta. Przed rozpoczęciem współpracy ważne jest, aby zweryfikować sposób działania producenta i korzystać z usług wyłącznie renomowanych dostawców.
Model White Label jest skuteczny i efektywny, umożliwia przedsiębiorcy podbicie rynku i wyprzedzenie konkurencji. Pojawia się możliwość oferowania wysokiej jakości, sprawdzonych produktów, bez ponoszenia kosztów związanych z opracowywaniem, projektowaniem i testowaniem.