Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Znaczniki HTML – poznaj język znaczników

Znaczniki Html - Poznaj Język Znaczników zdjęcie nr 13

Znaczniki HTLM są częścią składni języka HTML. Zawierają informacje o strukturze i wyglądzie strony internetowej. Znajdujące się w tagach dane, w momencie pobierania przez roboty, pozwalają lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do oczekiwań użytkownika.

Jak zbudowane są znaczniki HTML?

HTML znaczniki składają się ze specjalnego tekstu umieszczonego między ostrymi nawiasami, czyli < i >. Wyróżnić można znaczniki w wersji pojedynczej lub podwójnej składające się ze znacznika otwierającego lub zamykającego.

Znaczniki zamykające znajdują się zawsze po znaczniku otwierającym i zawierają dodatkowo znak „/” zaraz po znaku mniejszości (” < „). Przykład: < strong > i < /strong >.

W znacznikach HTML można umieszczać dodatkowe dane tzw. atrybuty. Składają się one z nazwy oraz wartości umieszczonej po znaku równania w cudzysłowie.

Znaczniki pozwalają dodać do kodu dokumentu metadane, wstawić obrazek, umieścić tekst lub oznaczyć go jako nagłówek.

Znaczniki w HTML i ich podział

  • Znaczniki sekcji HTML < head > i < body >.
  • Semantyczne i niesemantyczne.
  • Liniowe i blokowe.
  • Pojedyncze i podwójne.

Przeczytaj również

Jakie znaczniki HTML warto znać? Podstawy

  • < !doctype html > – wskazuje, jaki to jest typu dokumentu. Jest to jeden z dwóch znaczników, który po znaku mniejszości ma wykrzyknik;
  • < html > … < /html > – między tym znacznikiem znajduje się cała treść dokumentu;
  • < head > … < /head > – podstawowe informacje o dokumencie, takie jak tytuł, opis, linki do arkuszy stylów i skryptów;
  • < title > … < /title > – tytuł strony, czyli czynnik rankingowy. Wyświetla się na pasku przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania;
  • < meta … > – opisuje zawartość strony internetowej. W zależności od zastosowanych argumentów może to być opis strony, czyli description, słowa kluczowe, czyli keywords, kodowanie dokumentu lub wskazywać na autora strony.;
  • < link … > – określa relacje między dokumentem a zewnętrznym zasobem;
  • < style > … < /style > – znacznik <s> w języku html powoduje wyświetlenie wewnętrznych arkuszy stylów;
  • < script > … < /script > – pozwala umieścić skrypt w kodzie HTML;
  • < body > … < /body > – zawiera główną treść dokumentu;
  • < div > … < /div > – pozwala zbudować główny szkielet dokumentu;
  • < hx > … < /hx > – nagłówek  danego stopnia (od 1 do 6);
  • < p > … < /p > – znacznik p w HTLM to paragraf tekstu;
  • < img … > – te HTML skróty określają elementy graficzne;
  • < a > … < /a > – linki do innej witryny lub zasobu, wewnętrzne lub zewnętrzne;
  • < ul > … < /ul > – lista nieuporządkowana;
  • < ol > … < /ol > – lista uporządkowana;
  • < li > … < /li > – element listy;
  • < table > … < /table > – tabela;
  • < tr > … < /tr > – wiersz w tabeli;
  • < td > … < /td > – komórka, która jednocześnie jest elementem wiersza;
  • < th > … < /th > – komórka, która jednocześnie jest nagłówkiem dla kolumny;
  • < form > … < /form > – formularz. Może zawierać również: pola tekstowe, etykiety, checkboxy, pola wyboru, przyciski;
  • < strong >…< /strong > – znaczniki semantyczne HTML informujące o ważności tekstu;
  • < em > … < /em > – znacznik semantyczny, który wyróżnia tekst, definiując emfazę;
  • < span >…< /span > – znacznik liniowy używany głównie do stylowania fragmentu tekstu;
  • < !– … — > – komentarz, niewidoczny dla użytkownika tekst.

Język znaczników – co jeszcze warto wiedzieć?

  • Znacznik <i> języka HTML służy do formatowania tekstu, jego pochylania. Jest to tzw. kursywa. W języku HTML znacznik <i> nadaje znakom taki sam wizualny efekt jak znacznik <em>. Wprowadzono go w specyfikacji HTML5.
  • Którego znacznika nie należy umieszczać w nagłówku dokumentu HTML? <h2>.
  • W której części dokumentu HTML należy umieścić wewnętrzny arkusz stylów? Zawsze należy to robić w części nagłówkowej, pomiędzy znacznikami <head> a </head>.

Regularnie należy poszerzać wiedzę na temat języka znaczników, w celu przygotowywania stron wyświetlających się poprawnie, działających zgodnie z oczekiwaniami robotów Google.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację